четвъртък, 15 ноември 2012 г.

Явор ще има ръка!

Явор Иванов от Перник се превърна в едно от лицата на отиващата си 2012-та. Младият мъж пострада тежко при катастрофа с мотоциклет, претърпя серия сериозни операции, за да бъде спасен левият му крак, и изгуби лявата си ръка. През лятото в поредица акции, известни и неизвестни, заможни и не чак толкова заможни българи, се включиха в кампанията за събиране на средства за миоелектрична протеза за Явор. Цената на подобна протеза е 48 000 лв. Причината за високата й стойност, е че всяка подобна протеза е уникална, изработва се на ръка, за конкретния пациент. В света има само няколко души, които могат да създадат подобно помощно средство, а конкретно протезата на Явор е първата по рода си, която се изработва в България.

През миналата седмица немският специалист по протезиране Дийтер Щорк беше в София, за да разработи протезата на младежа от Перник. След като бъде готова, той ще трябва да се научи да си служи с нея - нещо, което според Дийтер Щорк може да отнеме година. Явор обаче разказва с усмивка, че нищо не може да го спре да постигне това, което е решил. Катастрофата не само не го е прекършила - след нея той среща жената на живота си на входа на една църква...

- Яворе, в момента заедно с немски специалист работите по твоята протеза, разкажи по-подробно всъщност какво правите?- Изработваме миоелектрична протеза (смее се). Нали за това се борим - да имам тази протеза и да водя по-пълноценен живот.

- Какво ще ти даде тази протеза?- Това ще е помощ, да се справям с нещата почти както съм се справял, преди да загубя моята ръка.

- Какво обясниха специалистите, всъщност ще можеш ли да се върнеш към нормалния си живот след това?- Аз като цяло почти съм се върнал към нормалния си живот вече. От малко повече от три месеца се върнах на работа, продължавам си и образованието - студент съм в Бургас. Всичко върви както трябва, въпросът е, че е по-трудно с една ръка. Идеята е, че с тази протеза по-лесно ще се справям, не смятам, че ще промени нещо радикално.

- Средствата за твоята протеза не са малко и бяха събрани с кампания, много хора се отзоваха, какво би им казал днес?- Да, много хора ми помогнаха. Няма да ги изброявам, защото рискувам да пропусна някого - защото хората, които ми помагат, са страшно много. Имам много приятели, които са постоянно покрай мен, роднините, естествено. И най-интересното е, че има и много непознати, които се включват с голям интерес и желание да помагат и така се направиха доста благотворителни партита, благотворителен концерт беше организиран за мен в София, мотошоу в Перник - от доста места дойдоха мотористи, DMS-кампания... Хората са съпричастни. И са предимно млади хора тези, които помагат, това е идеята.

- Днес като погледнеш назад, как усещаш отношението си към моторите? Променило ли се е?- Аз съм бил моторист и все още съм. Не мразя моторите, не мога да ги намразя, те са ми в кръвта. Човек не става моторист, ражда се такъв. Но няма да карам повече заради моите роднини и приятели. Защото ме измъкнаха от 1% живот, и в момента се развивам пълноценно. Тези хора какво са преживели... Не мога да ги погледна в очите и да им кажа, че отново ще карам мотор. Правя го заради тях, най-вече, не заради себе си. Когато мине мотор, сърцето ми спира.

- Има ли нещо, което в момента не можеш да направиш, и се надяваш да направиш с новата протеза?- Човек когато има желание, може да постигне всичко. Няма нещо, което да не може да направи. Идеята е протезата да ми помогне да живея по-лесно, по-удобно. В "Пирогов", където спасиха крака ми, ми бяха казали, че на втората година след операцията мога да започна да стъпвам с патерици. А вижте - сега, година и половина по-късно - ходя без патерици. Всичко, което искам да направя, го правя - независимо дали имам протеза или не.

Дийтер Щорк:
Протезата ще се задвижва с електроимпулси!


- Г-н Щорк, какво е особеното в протезата, която изработвате?- В неговия случай за първи път правим протеза с миоелектрични елементи, благодарение на които пациентът ще може да ползва тази протеза като ръка. Той е млад човек, целият живот е пред него. Досега имаше само козметичен заместител на истинската ръка, но с нея не може да направи нищо. Специфичното в ръката, която правим за него, е, че има лакът. Той също ще може да се задвижва с електроимпулс или механично, както и китката. Това доста усложнява самата протеза, затова и не всички фирми я предлагат, а и не всеки ортотехник може да я сглоби.
Всяка протеза е индивидуална, затова и са толкова скъпи. А работата с пациента не завършва, а започва след изработката на протезата.

- Какво имате предвид?- За да направим тази протеза, не е достатъчно някой пациент да дойде и да си я поръча - това не е супермаркет!
Преди да започнем, ние имаме много работа с този пациент - медицински изследвания, тренировки, терапия... Всичко това е необходимо, защото след ампутацията мускулатурата в остатъка от ръката е отслабнала, закърняла - трябва да възвърнем силата й, за да може този мускул да управлява и да носи протезата. Електронният импулс, който ще бъде усилен чрез механизма в протезата и ще задвижва ръката, също трябва да идва от тези мускули. Нали знаете какво е електрокардиограма - по същия начин изглежда графиката, с която измерваме електроимпулсите, които мускулът може да произведе. Те трябва да достигнат определена сила, за да могат да задвижат протезата. А след като е готова, трябва да научим пациента как да я ползва. 

Надежда Георгиева, БЛИЦ

Няма коментари :

Публикуване на коментар